HUGO KAAGMAN  STENCIL KING
1991 Fence and mural piece on the façade of the Centraal Museum, Utrecht, entitled: "Bush Molenaar".
Kunstzinnig cryptogram op levensgevaarlijk punt  Utrechts Nieuwsblad, 14 juni 1991     Kijk;daar kunnen ze bij de voormalige Kwamtumhallen nog een puntje aan zuigen. Dáár staan tientallen meters blankhouten schutting saai te wezen, voor de ingang van het Centraal Museum hebben ze die tijdelijke voorgevel leuk opgeschilderd. Vrolijk gezicht, als je zo uit de  lange Nieuwstraat aan komt fletsen.   Nadere bestudering van de schildering leert echter dat er weinig vrolijks te ontdekken valt tussen de graffiti. Al snel duiken her en der de hoofden van Saddam Husseyn en Tariq Aziz op, en die mannen liggen ons nu net niet zó na aan het hart. Overal op de schutting vinden we bovendien helikopters en bommenwerpers. Maar we ontdekken ook een Zeeuws meisje, wat leuke trapgeveltjes, een gentleman met bolhoed, krant en paraplu, Batman en vaderAbraham. En Delftsblauwe bordjes, versierd' met de tekst War in the Gulf: Al met al krijgen de liefijke Hollandse landschapjes op de schutting toch een wat onheilspellende context. Hugo Kaagman;graffiti-kunstenaar uit Amsterdam, kan ons precies vertellen wat dat allemaal te betekenen heeft. Hij maakt de schildering vandaag af en is daar op de hoek van de Agnietenstraat en de Lange Nieuwstraat de afgelopen week met spuitbussen en verf in de weer geweest. Op verzoek van Sjarel Ex, directeur van het Centraal Museum.   "Een gevaarlIjk punt", roept Hugo meteen. Hij heeft zich daar niet echt veilig gevoeld tijdens het werk, want geregeld werd de kunstenaar bIjna geschept door een passerende stadsbus. Maar dat leverde ook weer inspiratie op, zo blijkt; daar komen al die geschilderde wandelaars, auto's en zebra's namelijk vandaan. De schildering bij het Centraal Museum is eigenlijk een uitgebreide versie en een vervolg op de poster waarmee Hugo een paar weken geleden meedeed aan het mupi-project, vertelt hij. Zijn kunstwerk hing in een mupi bij de molen op de Adelaarstraat en stelde Bush voor, als molenaar . Dat schilderij werd op de later gehouden veiling verkocht aan Ex en die contracteerde Kaagman meteen voor die schutting.   Foto UN-Jaap de Boer   Hugo Kaagman is de afgelopen jaren bezig geweest om de Nederlandse cultuur (vandaar die molens en dat Zeeuwse meisje, snappen we nu) "te mixen met iets eigentijds".En dat eigentijdse aspect levert al die akelige bommenwerpers en, helikopters op. "En zo'n kop van Husseyn bijvoorbeeld", verduidelijkt Hugo nog even. "Want die man zit daar natuurlijk nog steeds". Kijk eens aan. Er zit overigens nog veel meer verborgen in die schildering. Het lijkt wel een kunstzinnig uitgevoerd cryptogram als we Hugo een paar minuten aanhoren. Bij de hoofdingang heeft de kunstenaar namelijk de koppen van Paul Groot, Rob Scholte, vader Abraham en éne Jeff geschilderd, omringd door duizendjes. Het hoofd van vader Abraham had ik inderdaad herkend, de andere heren zijn mij onbekend. Die komen uit de kunstwereld hoor ik Hugo. "Paul Groot is een kunsthistoricus met veel praatjes", vertrouwt hij mij toe. "En die heb ik een glaasje op zijn hoofd gegeven. Há". Dat stukje schutting is dus vast heel leuk voor insiders.