HUGO KAAGMAN STENCIL KING
Hedendagse ode aan Delfts Blauw
Hugo Kaagman en 45 jongeren hebben vanmorgen de laatste hand gelegd aan het enorme Delfts Blauwe
graffiti-kunstwerk van 220 meter bij het Zuidpoort terrein. In de afgelopen dagen hebben Kaagman en de
zijnen hard gewerkt aan het project. Gisteren werden de schilder werkzaamheden ernstig belemmerd door
het regenachtige en winderige weer.
Voor het spuiten van graffiti is weinig wind en droog weer een voorwaarde Het graffiti-project trekt veel
belangstelling van regionale en landelijke media. Vanavond zullen SBS 6 en het jeugdjournaal aandacht
besteden aan dit project. Het idee van het graffiti kunstwerk is afkomstig van beleidsmedewerkers Jorien
Kaper en Reinier Weers van de afdeling cultuur van de gemeente.Zij combineerde de vraag voor een legale
spuitplek voor graffiti van de jongeren met een verzoek om van de schutting rond het bouwterrein van het
Zuidpoortgebied iets moois te maken. In december benaderde zij de Amsterdamse kunstenaar Hugo
Kaagman, die bekendheid verwierf door het gebruik van Delfts Blauw in zijn kunst. Kaagman begon zijn
loopbaan als kunstenaar met het maken van graffiti. Voor Kaagman is het de eerste keer dat hij met veel
jongeren werkt. In het stadhuis heeft hij een tweetal vergaderingen gehad met de jongeren. Zij kwamen af op
het project na een oproep in de lokale media. In de komende dagen zal Hugo Kaagman ("Ik voel me net de
regisseur van een film") van het kunstwerk meer één geheel gaan maken. In de zomer wordt er een
restauratiedag georganiseerd. Dan wordt alle illegale graffiti verwijderd. De schutting met het Delfts Blauwe
kunstwerk zal naar verwachting drie jaar blijven staan.
Delftse Courant 26 februari 2002 DOOR FREDERIK VAN LOOKEREN CAMPAGNE
Tags en tegels bij de Zuidpoort
Delft. Hugo Kaagman is het werk van wethouder Matthijs Mahler nog wat aan het opvullen. Met een sjabloon vult hij de hoeken op met een
mannetje van Keith Haring. Deze New Yorkse kunstenaar is een van de grondleggers van de grafitti-kunst. Hij is inmiddels ruim tien jaar
dood, maar nog altijd een groot inspirator voor Kaagman. Hoewel de grote schutting niet alleen door hem zelf is beschilderd, is Hugo
Kaagman de grote regisseur van het project. Een officiële naam is er nog niet, maar 'Handsprayed Delftblue' (handgespoten Delfts Blauw)
lijkt hem een goede naam, naar het 'Handpainted delftblue' dat in de souvenirshops te vinden is. Terwijl hij langs de tweehonderd meter
lange wand loopt, beoordeelt hij alles kritisch. Over een enorme tag (naam) zegt hij: "Dit was niet de bedoeling, dit is geen kunst. Maar
niet iedereen die hier heeft geschilderd, is een kunstenaar. Dat is niet erg, het is ook een project voor jongeren". Hij zal het werk wel
overschilderen. Danny Kikkert heeft zich goed aan de ideeën van Hugo Kaagman gehouden. Hij heeft het 200-jarige bestaan van de VOC
tot onderwerp genomen.
De VOC is er de oorzaak van dat we het Delfts Blauw kennen.Kaagman weet veel over de geschiedenis van het Delfts Blauw te vertellen.
"Het begon toen rond 1620 toen een Nederlands schip een Portugees schip met Chinees porselein kaapte. Toen het in Nederland kwam, is
men het gaan namaken. Dat duurde ongeveer 50 jaar, maar toen had rmen het goed onder de knie".Het werd in Nederland een grote hit, op
een gegeven moment waren er meer dan vierhonderd bedrijfjes in ons land. Er zijn er nu nog maar drie over, twee in Delft en een in
Makkum". Het Delfts Blauw is lange tijd erg populair geweest onder de welgestelden. Het raakte in deze kringen in onbruik toen het Delfts
Blauwook in bredere lagen van de bevolking zijn ingang vond. Kaagman laat in zijn werk de oude vormen en technieken van de
tegelbakkers uitkomen. In de hoeken van het werk van wethouder Mahler en anderen spuit hij de hoekpatronen die ook op de tegels te
vinden zijn. Enige jaren geleden vlogen en-kele vliegtuigen van Britisch Airways met een door hem bespoten staartstuk onder de titel
'Delftblue Daybreak' (zonopgang in Delfts Blauw). In de voorbereiding van het ruim tweehonderd meter lange kunstwerk heeft Kaagman
van alle jongeren een ontwerp gevraagd. Daarna heeft hij een selectie en indeling gemaakt. Voetgangers die uit de Vestpoort lopen zien
een aantal eigen ontwerpen van Kaagman. Het Melkmeisje van Vermeer en de moord op Willem van Oranje staan hier in prachtige blauwe
kleuren. Sommige vissen lijken op haringen, een eerbetoon aan Keith Haring wiens voorouders van Nederlandse afkomst waren. Bij een
paar dolfijnen heeft een illegale spuiter zijn naam getagd. "Dat moet snel weggehaald worden", bromt Kaagman. Voor het werk van Guy
van Sprang blijft hij stilstaan. Grote sprekende bloemen vullen de complete wand. "Dit is goed gedaan", aldus Kaagman. Daarnaast heeft
Jan Bijster een vaas gemaakt. "Dit is echt heel goed, vooral de kleurnuances zijn goed gemaakt. Maar Bijster heeft dan ook een opleiding
tot schilder achter de rug".
DOOR FREDERIK VAN LOOKEREN CAMPAGNE ( 26 februari 2002) DELFTSE COURANT