HUGO KAAGMAN STENCIL KING
Weer zijn Branimir Medic en Pero Puljiz de klos. Net als in 2010 werd vorige week een gebouw van de twee architecten van de Architekten Cie. uitgeroepen tot
‘lelijkste van Nederland’. Werd vijf jaar geleden de door Medic en Puljiz ontworpen Stadshaard in Enschede verkozen tot lelijkste gebouw van de afgelopen vijf
jaar in een door deze krant georganiseerde verkiezing, nu eindigde hun nieuwe gemeentehuis van Hardenberg in een internetverkiezing van het bouwblad
Cobouw op de eerste plaats van de Top 5 ‘lelijkste bouwwerken van Nederland’.
Verkiezingen van lelijkste gebouwen zijn onmogelijke ondernemingen. Om te beginnen zijn ze in het internettijdperk uiterst gevoelig voor campagnes. Een
verkiezing voor het lelijkste gebouw (of het beste boek) gaat niet voorbij zonder dat je een e-mail of tweet krijgt om op dit of dat te stemmen.
Ook worden gebouwen die écht het lelijkst zijn, nooit genomineerd. Dat zijn er namelijk te veel om op te noemen of te nomineren. Op bijvoorbeeld een
afzichtelijke doos op een bedrijventerrein of een patserige villa in een armetierige imitatiestijl konden de NRC-lezers vijf jaar geleden niet stemmen.
Gebouwen die écht het lelijkst zijn, worden nooit genomineerd
Ook onder de vijf genomineerden van de Cobouw-verkiezing ontbrak een van de talrijke dieptepunten in de recente bouwproductie: een gruwelijke varkensstal
stond er weer niet op. Wel waren het, net als vijf jaar geleden, allemaal opvallende gebouwen, zoals De Rotterdam van Rem Koolhaas/OMA en de nieuwe
Amsterdamse rechtbank van Claus en Kaan.
Verkiezingen van lelijkste gebouwen zijn ook altijd letterlijk oppervlakkig. ‘Don’t judge a book by its cover’ zong Bo Diddley al in 1962, maar dit is precies wat
er gebeurt bij de verkiezingen van het lelijkste gebouw: je moet stemmen op een van de gebouwen waarvan je alleen foto’s van de buitenkant krijgt te zien. Het
interieur, toch niet het onbelangrijkste onderdeel van een gebouw, doet niet ter zake.
Nu ging het bij het ontwerp voor de Stadshaard ook vooral om de buitenkant. Stadshaard is een elektriciteitscentrale waarvan de vrijkomende warmte wordt
gebruikt voor verwarming van huizen in de buurt. Bij het ontwerp van zulke centrales komt zelden een architect te pas. Meestal tekent een anonieme ingenieur
een zo goedkoop mogelijke omhulling van de generatoren. Maar omdat de Stadshaard midden in een woonwijk kwam te staan, werd Medic en Puljiz gevraagd
om er iets aardigs van te maken. Samen met kunstenaar Hugo Kaagman, die de Delfts blauwe geveltegels ontwierp, tekenden de twee architecten een vrolijke
Nederlandse reuzenversie van de goede, oude Duitse Kachelofen.
Bij het nieuwe stadhuis van Hardenberg speelt het interieur wél een belangrijke rol. Het bijna ronde gebouw, dat geheel is bekleed met glazen geribbelde
platen, bevat een prachtige cascade van ruimtes en binnentuinen. Als dit het lelijkste gebouw is, kan architectuur niet lelijk genoeg zijn.
Het kan niet lelijk genoeg zijn
Nauwe verwanten Bernard Hulsman bespreekt architectuurontwerpen die op elkaar lijken. Vandaag: de
lelijkste gebouwen van 2010 en 2015.
13 november 2015
Stadshaard op textiel van PRIMARK 2016
Naast de schoorsteen van de Stadshaard staat ineens een antenne op het dak. © Carlo ter Ellen DPG Media
Een antenne op de beroemde
Stadshaard in Enschede:
‘Wie verzint in vredesnaam zoiets?’
ENSCHEDE Je vindt het een prachtig gebouw. Of juist het lelijkste van het hele land. Iedereen heeft wel
een mening over de Stadshaard in Enschede met zijn Delfts blauwe tegels.
Anja Kruise, Tubantia, 21-08-22,
En alweer is die witblauwe energiecentrale aan de Deurningerstraat onderwerp van discussie, dit keer op
Twitter. De aanleiding is nu eens niet het Delfts blauw, maar de antenne die ineens op het dak staat. Een
foto ervan is op Twitter gepost met de tekst ‘Wie verzint in vredesnaam dat dit iconische gebouw wel op
deze manier een antenne kan gebruiken? #respectloos’
De tweet is van Theo de Bruijn, directeur van de stedenbouw- en landschapsafdeling van IAA Architecten,
tevens lector duurzame leefomgeving van hogeschool Saxion. De Bruijn vindt het kennelijk een daad van
heiligschennis, in tegenstelling waarschijnlijk tot de NRC-lezers die dit gebouw in 2010 uitriepen tot het
lelijkste gebouw van Nederland.
De Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman, die de Delfts blauwe tegels ontwierp waarmee het hele pand
is bedekt, weet niet dat de antenne op het dak van de energiecentrale staat. Formeel hoeft hij dat ook niet
te weten. „Voor het gebouw ben ik niet verantwoordelijk. En er is niets veranderd aan mijn kunstwerk.”
Afgedekt
Mocht dat wél het geval zijn, bijvoorbeeld als de tegels worden afgedekt, dan moet hij op de hoogte worden
gesteld. „Ik heb het kunstwerk verkocht aan de eigenaar van het gebouw. Daar heb ik verder geen contact
mee. Maar als geestelijk vader hou ik wel het copyright.”
Slimme meter
De eigenaar van de Stadshaard is energiebedrijf Ennatuurlijk. De antenne is in opdracht van Ennatuurlijk
geplaatst en maakt het mogelijk om draadloos meters uit te lezen van klanten. En kan dat zomaar?
„Aangezien het gebouw geen monument is en de antenne niet hoger dan 5 meter, heeft Ennatuurlijk
hiervoor geen omgevingsvergunning nodig”, laat de gemeente weten. Dat bevestigt de woordvoerder van
Ennatuurlijk, die eraan toevoegt: „Smaak is een persoonlijke zaak, we kunnen ons dan ook voorstellen dat
er mensen zijn die de antenne op dit gebouw niet mooi vinden.”