HUGO KAAGMAN  STENCIL KING
Donation of parts to the Amsterdam Museum
GRAFFITI - NEW YORK MEETS THE DAM
This will be the first exhibition in the Netherlands to be dedicated solely to New York and Amsterdam graffiti from the 1980s. The 'Graffiti. New York meets the Dam’ exhibition explores graffiti as a cultural phenomenon, it also shows how a young generation changed the street scene 30 years ago; their influence is still very much evident today, in music, fashion and in contemporary visual culture.
Door: Annemarie de Wildt op 5 oktober 2015 STOPERASCHUTTING HUGO KAAGMAN Tijdsbeeld van de vroege jaren tachtig In het Amsterdam Museum staan op de tentoonstelling 'Graffiti - New York meets the Dam' deze houten panelen, beschilderd door Hugo Kaagman. Ze waren onderdeel van een 60 meter lange schutting die van 1983 tot 1985 op het Waterlooplein stond. Daar werd in die jaren de Stopera gebouwd. De schildering is een groot beeldverhaal met Kaagman’s visie op de stad en de wereld. Kom vooral kijken in het Amsterdam Museum, want in het echt is de schutting nog veel indrukwekkender dan op een foto. Zes panelen: 7.32 bij 1.22 meter Deze zes panelen zijn, nadat de schutting werd afgebroken, gekocht door het Amsterdam Museum. Ze geven een mooi tijdsbeeld van de vroege jaren tachtig, niet lang na de Geen Woning Geen Kroning  inhuldiging van Koningin Beatrix. Het was rumoerig in de stad, de kraakbeweging roerde zich. Als de koningin naar Amsterdam kwam, stonden er demonstranten in plaats van juichende bewonderaars zoals tegenwoordig. Doemdenken Het was de tijd van het doemdenken en de angst voor kernwapens. In 1981 demonstreerden 400.000 mensen daartegen op het Museumplein. Onder de Oostlijn van de metro waren (atoom)schuilkelders gebouwd. Zowel het woord schuilkelders als de paddenstoelwolk van een atoombom zijn te zien op de schutting van Kaagman. De gevreesde wolk rijst op boven de torens van de Mozes en Aäronkerk en het Paleis op de Dam. Stencils en airbrush De voorstelling is gemaakt met stencils en airbrush. Met de stencils maakt Kaagman repeterende patronen zoals het patroon in de lucht, maar ook de ratten en de ‘kantoorslaven’ die elke ochtend naar hun werk gaan. De ratten hebben te maken met het riool, ondergronds net als de metro, maar ook met de Punkbeweging waar Kaagman een belangrijke rol in speelde. Veel punks liepen met een ratje op hun schouder rond. Het 'Schuttingproject Waterlooplein' van Hugo Kaagman, een museumaanwinst uit 1984, was eerder te zien in 'God Save The Queen - Kunst, kraak, punk' in het Centraal Museum, Utrecht (2012) en nu voor het eerst in het Amsterdam Museum in de tentoonstelling 'Graffiti: New York meets the Dam' (tot en met 24 januari 2016).
Also in the collection of the Amsterdam Museum
Street Art - Permanent exposition Schuttergalerij A fence was erected stretching for sixty-metres around a Waterlooplein building site in 1983. This was covered almost entirely in designs by graffiti artist Hugo Kaagman. He used stencils to create collages highlighting political and social issues. Motifs symbolising Amsterdam are interspersed with Arabic and zebra patterns. After the hoarding had served its purpose some panels were acquired by the museum
"Methadon Bus", spraypaint on canvas, 2 - 1 m, 1993
"Skinny Bridge", spraypaint on canvas, 1 - 1 m, 1991