HUGO KAAGMAN  STENCIL KING
HUGO KAAGMAN Onderdeel van de designroute Hugo Kaagman - The Blue Fishvendor Soms waren huizen langs de Zuiderzee volledig betegeld van binnen – bijvoorbeeld in de regio Hindeloopen. In opdracht van het Zuiderzeemuseum bekleedde graffitikunstenaar Hugo Kaagman (1955) dit huisje met airbrush-schilderingen die op Delfts blauwe tegels lijken. De afbeeldingen geven de geschiedenis weer van het huis, waarbij de ontwerper eer bewijst aan de laatste bewoner: Goossen Petersen (1910- 1997), de visventer die hier tot 1974 woonde. In plaats van een eerste steen legt hij voor hem een laatste steen naast de ingang. De gang wemelt bovendien van de vissen. Ook die van de Staatsloterij zwemmen mee. Op de wandschilderingen, die Hugo Kaagman aanbracht met behulp van sjablonen, zijn stereotype beelden te zien uit de Nederlandse cultuur – in frisse combinaties. Oude en nieuwe windmolens, klederdrachten, gevels en tulpen staan afgebeeld naast portretten van koning Willem-Alexander, Willy Alberti, Freek de Jonge en Hugo Kaagman zelf. Ook een Hollandse nieuwe en Hollandse schone ontbreken niet. De hoekmotieven zijn ontleend aan zeventiende-eeuwse Hollandse tegels. Met dank aan Gemeente Enkhuizen
Enkhuizer Courant, vrijdag 16 mei 2008 Harderwijks visserhuisje zal nooit meer hetzelfde zijn na bezoek Hugo Kaagman Een pin-up in Delfts blauw DOOR PAUL GUTTER ENKHUIZEN -  Nieuwsgierig gluren museumbezoekers naar binnen bij het vissershuisje uit Harderwijk. Daar legt graffitikunstenaar Hugo Kaagman net de laatste hand aan weer een nieuwe afbeelding in Delfts blauw. “Ik maak het huisje waar de laatste bewoner alleen maar van heeft kunnen dromen.”   Delfts blauw, daar is het publiek van het Zuiderzeemuseum wel aan gewend. Je komt het in sommige huisjes tegen in de schouwtegeltjes met Bijbelse afbeeldingen. Of, bij de wat rijkere huishoudens, in de theeserviezen. Maar het Delfts blauw van Hugo Kaagman, dat is andere koek. De Harderwijkse visserspoort duikt op, maar ook de moskee en de dolfijnen van het Dolfinarium. Portretten van Freek de Jonge, Rembrandt en de koningin worden afgewisseld met illustraties uit kinderboeken, een recent verschenen postzegel, oosterse motieven en zelfs een aantal pin-ups. “Heel ouderwetse, hóór. Niets aanstootgevends.” Kortom een allegaartje van invloeden, tijdsbeelden en stijlen en dat is ook precies de bedoeling van Kaagman. “Het is één grote collage, zo werk ik altijd.” Uitdaging   Kaagman is één van de vele toonaangevende kunstenaars die door het jarige Zuiderzeemuseum zijn benaderd om hun visie te geven op het cultureel erfgoed dat in Enkhuizen wordt beheerd.   Een mooie uitdaging voor de Amsterdammer, die al eens een 65 meter lange wand van de luchthaven Schiphol onder handen nam en wiens werk jarenlang letterlijk de wereld rond ging. Op staarten van twintig British Airways-vliegtuigen.    In 1989 begon Kaagman, toen al bekend door zijn zebramotieven en oosterse patronen, zich meer en meer te interesseren voor de erfenis van zijn eigen land. Het uitgangspunt was de geschiedenis van het Delftse porselein, in zijn woorden een stuk “Dutch tribal art.” “In die periode scheten wij in Nederland nog op onze eigen cultuur. Delfts blauw was voor je oma en nagemaakte kitsch voor toeristen.   Hij mocht in het museum zelf een huisje uitzoeken en zijn oog viel op dat van de Harderwijkse visventer Goossen Petersen, die in 1974 de deur achter zich dichttrok.   Waarmee Kaagman ook meteen zijn drijfveer gevonden had. “Ik maak het huisje waar de laatste bewoner alleen maar van heeft kunnen dromen. Want echte Delfts blauwe tegeltjes waren natuurlijk hartstikke duur.”   In plaats daarvan gebruikt Kaagman zijn collectie van honderdduizenden sjablonen en spuit hij zijn schilderingen rechtstreeks op de muur. Al dan niet in tegelmotief. “Er komen trouwens ook wel een aantal echte tegeltjes in”, vertelt hij.   Naar verwachting is hij nog zeker een paar weken zoet. Het kunstwerk wordt officieel gepresenteerd tijdens de jubileummanifestatie op 5 juni. Kaagman:”Eigenlijk moet op elke tegel een dingetje. Er kan bijvoorbeeld nog wel wat meer religie in. En ik ben van plan om foto’s te maken van bezoekers en die er in te verwerken.”
Hugo Kaagman bespuit het sjabloon van een vis.    FOTO THEO GROOT