HUGO KAAGMAN STENCIL KING
1996 Kunsthal, Rotterdam
Kaagman heeft net als M.C. Escher inspiratie opgedaan in het Al-Hambra in Spanje en in Marokko.Eenmaal gegrepen door de wereld van
patronen is het moeilijk dat los te laten. In het gehele oeuvre van Kaagman vormen patronen dan ook de leidraad. Hij zoekt het in
combinaties met realisme en voortzetting van tradities. Zo heeft hij in Amsterdam een "Zebra-huis" gemaakt en is hij bekend geworden met
zijn nieuwe interpretatie van Delfts blauw, dat zelfs op vliegtuigen is gezet.
Het meest gefascineerd is Kaagman door het begrip "Metamorphose" van Escher, de overgang van verschillende motieven in elkaar. In zijn
installatie in de Kunsthal heeft Kaagman dat uitgewerkt in een videofilm, waarin door inzooming en over elkaar heen zetten overgangen
worden gecreeerd tussen patronen. Deze zijn terug te vinden in de schildering op de muren: eigen ontwerpen, waaronder het "Zebra-motief"
lopen over in arabiese, Chinese, Delftblauwe en Griekse motieven. Daartussen zijn Escheriaanse motieven verwerkt, die zijn gemaakt met
behulp van het vlakverdelingsprogramma op de CD-rom "Escher Interactief". De ruimte is zo een patronengrot geworden, waarin een blauwe
golf motieven over de bezoeker spoelt als een totaal ervaring , die in meditatie kan worden ondergaan.
Video installation during the "M.C. Escher 100 years" exposition.
A video -room as a "Chill-out room" with a zoom time based pattern fluctuation of cultural
motives sampled in photocopy in Delft Blue Kaagware in continuous display.