HUGO KAAGMAN  STENCIL KING
OCTOBER 18 2019   -  MARCH 1 2020
Since the founding of Amsterdam, more than seven centuries ago, all kinds of objects have been preserved that have something to do with Amsterdam, its inhabitants or important events in the city. The Amsterdam Museum manages, researches and exhibits these objects and the stories behind them, and continuously adds to the collection. In Save as... The museum displays no less than 750 objects from its collection, flaunting the size and diversity of the city's collection. Visitors discover the special and often personal stories behind the objects and how they ended up in the Amsterdam Museum. The museum also takes a critical look at what has been collected so far and, above all, at what has not been collected. The exhibition is the starting point for a new, more inclusive collection policy at the Amsterdam Museum and visitors can bring their own stories and objects to the museum.
Ooltgensplaat
Damrak-print, deel 2 (stadswapen), 2010 - 2011 Hugo Kaagman (1955-01-03) hoogte: 203 cm; breedte: 354 cm; overdracht 2014inv.nr. 1360.2 te zien in het Amsterdam Museum
Schuttingproject Waterlooplein (paneel 6), 1983 - 1984 Hugo Kaagman (1955-01-03) (schilder) Amsterdampaneel hoogte: 244 cm; breedte: 122 cm; aankoop 1984-09-05inv.nr. SA 39368.6 in depot Beschilderde houten schutting, incl. grafitti. Trefwoorden schilderij, stadswapen, gebouw schilderijencollectie Deel van SA 39368.1/6 / Schuttingproject Waterlooplein Van 1983 tot 1985 staat op het Waterlooplein een 60 meter lange schutting beschilderd door Hugo Kaagman. Daarachter ligt het bouwterrein waar het nieuwe gebouw van het stadhuis en de opera verrijst. Het is de tijd van het doemdenken, economische crisis, werkloosheid en de angst voor kernwapens. Dat verwerkt Kaagman in zijn beeldverhaal. In die jaren dat de schutting op het Waterlooplein staat voegen veel voorbijgangers er teksten en handtekeningen aan toe.   ( Anneke van de Kieft)
Addition to the mural: painting on electricity box with a hommage to Dave von Raven from the band the Kik, who lives in the village
Kunst voor een paar euro uit de Art-o-maat Maarten Moll, 28 november 2019    De jaren zeventig zijn weer even terug. In Galerie Oosterbosch kunnen tot en met zondag pakjes kunst worden getrokken uit de Art-o-maat. Voor slechts 2x2 euro. Een oude sigaretten­automaat, nu gevuld met zestig pakjes kunst. Het heeft iets opwindends: een pakje trekken uit een automaat. Vooral als je niet weet wat er in het pakje zit. Want de automaten, het zijn er twee, zijn geen sigaretten- of condoomautomaten, maar Art-o-maten. Ze staan in Galerie Oosterbosch in de Vinkenstraat en na inworp van twee munten van twee euro ben je eigenaar van een pakketje ter groote van sigarettenpakje waar kunst in zit. Speciaal voor de tentoonstelling Ode aan de Art-o-maat gemaakt door twintig kunstenaars. In de ene automaat zitten 120 pakjes, in de andere 60, en er is voorraad om bij te vullen. Galeriehouder Anita van Oosterbosch: “Je kunt dus een minischilderijtje trekken van Rob Visje of Paul Smulders. Of een door Maartje Wortel en Janine Hendriks nagemaakt pakje Rizla van karton waar op vloeipapier dichtregels uit komen. Plattegrondjes van Jan van Mersbergen. Of een Delfts blauw doekje van Hugo Kaagman.” Die laatste, Kaagman, stond met collega-kunstenaar Christian Canstatt aan de wieg van de allereerste Art-o-maat, die zij eind jaren zeventig als Rietveldstudenten bedachten. Er stonden er vier van in Amsterdam, tot ze kapot gingen. Ludiek Onlangs heeft het Amsterdam Museum een exemplaar van de Art- o- maat opgenomen in zijn collectie, waarmee het een soort cultureel erfgoed is geworden. In samenwerking met Pakje Kunst– beeldend kunstenaar Ro-Nalt Schrauwen pakte het idee van de automaten met betaalbare kunst jaren geleden weer op – brengt Anita van Oosterbosch een ode aan deze ludieke automaten. “Ik kwam met iemand van Pakje Kunst in gesprek,” zegt Van Oosterbosch, “en zo ontstond bij mij het idee om een ode aan de Art-o-maat te brengen. Die twee, Kaagman en Can­statt, vonden eind jaren zeventig een oude Bitri sigarettenautomaat op straat. En toen kregen ze een idee. Je zou kunst 24/7 aan de mensen moeten kunnen aanbieden. Ze vonden het belangrijk dat mensen altijd en overal kunst kunnen kopen. Liefst betaalbaar.” En ze hadden er succes mee. Er stonden Art-o-maten in de Brakke Grond en in Paradiso en ook een bij Athenaeum Boekhandel. Die werd ’s avonds bij sluiting op een kar weer naar binnen gereden. “Zondag, als hier de expositie sluit, gaat een van de automaten weer naar Athenaeum Boekhandel. Daar kan men de hele maand december nog pakjes kunst trekken. Echt heel leuk. Diana Ozon, destijds de vriendin van Kaagman, doet ook mee, met een dichtbundeltje. En Gilles van der Loo. Hij typte op een oude Remington zijn columns uit het literaire tijdschrift Tirade over. Met een begeleidend briefje. Je maakt op die manier – iedere deelnemer heeft een briefje bij zijn kunstwerk gedaan – echt met de kunstenaar kennis.” Oorspronkelijk idee De Art-o-maten staan inmiddels ook in Engeland, Duitsland, België en Amerika. En zouden niet misstaan in de Febo, de bibliotheek, of in het café. Bedoeling, aldus Van Oosterbosch , is dat je kunst op deze manier laagdrempelig maakt voor mensen die niet zo snel een galerie binnen zouden stappen. Om kunst voor een breder publiek toegankelijk te maken. “Het is prachtige kunst. En mooi is dat het oorspronkelijke idee bewaard is gebleven. Je hebt alleen een paar munten nodig.” Ode aan de Art-o-maat, t/m 1/12. Galerie Oosterbosch, Vinkenstraat 154. Een van de Art-o-maten die nu bij Galerie Ooster­bosch staan, verhuist volgende week naar Athenaeum Boekhandel waar er nog tot eind dit jaar kunst uit kan worden getrokken.
Piece of Art: Hugo 28 november 2019 In de vijfdelige serie Piece of Art belicht filmmaker Dave Damon het werk van vijf verschillende Amsterdamse straatkunstenaars. In elke aflevering vertelt een andere artiest over zijn of haar eigen stijl en hoe deze bepalend is voor onze stad. In aflevering vijf ontdekken we het werk van Hugo. Hugo (Kaagman) (1955) staat bekend als de Nederlandse stencil koning. Al in eind jaren zeventig was Kaagman als politieke actieve kunstenaar bezig met het maken van stencils, een techniek die nu veel in de street art wordt gebruikt. Kaagman was pionier op dit gebied. In de jaren tachtig toen de Amsterdamse straten vol stonden met graffiti, ontwikkelde Kaagman een unieke en herkenbare stijl die wij nog steeds terugzien in zijn werk. Kaagman is een zeer succesvolle kunstenaar. Zijn werk is doordacht, creatief, speels, humoristisch en zeer herkenbaar. Als kunstenaar beeldt hij dan ook de tijdsgeest van de samenleving uit. Politiek, reggae, Moorse motieven en Delfts blauw zijn tevens een mix van invloeden op zijn werk. Een opvallend kenmerk in zijn werk is het ‘Kaagman motief’. Een motief dat bestaat uit een speels lijnenspel afgewisseld met figuratieve objecten of tekens. Het werk van filmmaker Dave Damon kenmerkt zich door een bepaalde rauwheid en echtheid, waarbij hij zoekt naar verhalen die de tand des tijds raken. Zijn grote passie voor streetart heeft hij al vanaf zijn jeugd en hij vindt dat deze belangrijke Amsterdamse kunstenaars meer zichtbaarheid verdienen. Gedreven door dit doel maakte hij de serie Piece of Art in samenwerking met het AFK en AT5. 
EENVANDAAG, 30-11-2019
SAVE AS.. - HOW TO COLLECT THE CITY?
Hoe maken we originele kunst toegankelijk? 40 jaar geleden bedachten kunstenaars de Art-o-maat. Sigarettenautomaten waar je voor een paar gulden mini-kunstwerkjes uit kon trekken. Inmiddels zijn deze apparaten weer in trek en cultureel erfgoed geworden.