HUGO KAAGMAN  STENCIL KING
2013 Twente Biennale, Enschede, NL     IDENTIFYING EUROPE,                                    3 mei t/m 9 juni 2013 in Roombeek te Enschede
 De bus van Planet Art, Kees de Groot en Viola van Alphen, organisatoren van de Twente Biennale gespoten op zondag 5 mei 2013 voor het Balengebouw. 
Exposition in Rijksmuseum Twenthe: Paintings Cremer and Ambition, 85 - 100 cm. acrylic/canvas, 2009.
Hoofdrol voor Jan Cremer op Biënnale Tubantia, zaterdag 4 mei 2013 door Herman Haverkate      Cremer was in Enschede in verband met de Twente Biennale, die op 23 mei begint. “Het museum mag dan gecanceld zijn, we willen toch iets van de rebelse geest laten zien, die hier had kunnen heersen”, aldus Viola van Alphen, een van de organisatoren. “Met Cremer in de hoofdrol van mentor krijgen zeven geestverwanten de kans dit gebouw tijdelijk naar zijn hand te zetten”.......................   Voor Hugo Kaagman (58), een van de jonge “rebellen” die in Het Cremer exposeert, is de schrijver van Ik, Jan Cremer een held. “M’n zus las dat boek voor haar examen. Zo heb ik Jan leren kennen. Ik herken in hem het vrijgevochtene, het feit dat hij schijt had aan alles. Zoals hij hier rondloopt en ons stimuleert: dat stimuleert enorm. Hij is een soort vaderfiguur. Zo heeft hij trouwens dit museum ook bedoeld. Niet alleen voor zichzelf, maar als plek voor experimenten, met hemzelf in de rol van aanjager en blikvanger”. Kaagman, de kunstenaar van de Delfts blauwe tegels op de Stadshaard, maakt in de kelder een muurschildering met Cremer in de hoofdrol. “Ik heb hem ook op de Stadshaard gezet. Toen heb ik hem overigens leren kennen. Die man is een boegbeeld voor deze stad. Als ik in Amsterdam vertel dat ik naar het Balengebouw ga, zeggen ze “Balen”. Zeg ik dat ik naar Het Cremer ga dan heb ik wat te vertellen. Ik vind ook nog steeds dat dat museum er moet komen. Jan zelf gelooft er trouwens ook nog in. Hij is een geboren optimist.“..........................   Enschede komt vol in de schijnwerpers te staan. Hopelijk helpt dat om alle plannen weer vlot te trekken. Weet je wat het kost om al die beeltenissen van an op z’n motor weer van de gevel te krijgen? Meer dan 150.000 euro! Het zou werkelijk een schande zijn als het ooit zover zou komen”.   
Europese topkunst en Nederlands talent over de actualiteit van Europa NU!  Over de geschiedenis, de nabije toekomst en vooral de actualiteit van Europa, de EU, de crisis, het populisme, fort-Europa, grenzen en culturele identiteit, en de positie van de kunst…  
Situation at the end of 2016
The Jan Cremer Museum is cancelled, instead newspaper Tubantia is moving in...