HUGO KAAGMAN  STENCIL KING
1998 Blue Wave, video-installation, Kunsthal, Rotterdam, NL
The Blue Cave of Moving Motives (a tribute to Escher by Hugo Kaagman) A video -room, nowadays called "Chill-out room" with a  zoom time based pattern fluctuation of cultural motives sampled in photocopy in Delft Blue Kaagware in continuous display. Installatie in de Kunsthal. Een patronenkamer. Een relax-room om  mee te gaan op een psychedeliese trip door patronenland. De mozaiek-manie van Hugo Kaagman met zijn sjablonen-grafftiti  van Marokkaanse tegelmotieven tot Delfts blauwe tableaux is vervat in een video-sculptuur met environment. Een audio-visueel experiment gemaakt in Montevideo: tradition comes alive. Escher in de voetstappen gevolgd en eigentijds geinterpreerd als belangrijk onderdeel van het Nederlands erfgoed.
Patronen horen bij de eerste kunstuitingen van de mensheid.Het verfraaien met patronen ontstond door een ritmische herhaling van handelingen zoals bij weven van stoffen en draaien van aardewerk. De motieven die zo ontstonden werden generaties lang doorgegeven en werden typiese symbolen. Elke cultuur heeft zo zijn eigen symboliek ontwikkeld. Patronen werden belangrijk geacht omdat ze een afspiegeling van de natuur zijn. Overal om ons heen zijn structuren symmetrieeen; op dierenhuiden, bloemen, schelpen, hemelichamen, bewegingen van wind en water,lopen, ademhaling en dag en nacht. Deze repetities scheppen een gevoel van orde waarmee men de wereld beter kan begrijpen. Een patroon op zich is een decoratief beeld, dat pas een functie krijgt door zijn toepassing. Dat kan als behang op de muur, op stof voor bekleding, tegels en gevels. Patronen zijn oneindig, ze kunnen makkelijk eentonig en vervelend worden. Het gaat daarom ook om de begrenzing en de combinatie in de composities, die de patronen hun kracht geven. Kaagman heeft net als M.C. Escher inspiratie opgedaan in het Al-Hambra in Spanje en in Marokko.Eenmaal gegrepen door de wereld van patronen is het moeilijk dat los te laten. In het gehele oeuvre van Kaagman vormen patronen dan ook de leidraad. Hij zoekt het in combinaties met realisme en voortzetting van tradities. Zo heeft hij in Amsterdam een "Zebra-huis" gemaakt en is hij bekend geworden met zijn nieuwe interpretatie van Delfts blauw, dat zelfs op vliegtuigen is gezet. Het meest gefascineerd is Kaagman door het begrip "Metamorphose" van Escher, de overgang van verschillende motieven in elkaar. In zijn installatie in de Kunsthal heeft Kaagman dat uitgewerkt in een videofilm, waarin door inzooming en over elkaar heen zetten overgangen worden gecreeerd tussen patronen. Deze zijn terug te vinden in de schildering op de muren: eigen ontwerpen, waaronder het "Zebra-motief" lopen over in arabiese, Chinese, Delftblauwe en Griekse motieven. Daartussen zijn Escheriaanse motieven verwerkt, die zijn gemaakt met behulp van het vlakverdelingsprogramma op de CD-rom "Escher Interactief". De ruimte is zo een patronengrot geworden, waarin een blauwe golf motieven over de bezoeker spoelt als een totaal ervaring , die in meditatie kan worden ondergaan.